זה כמובן לא מקרה שקורה בתדירות קבועה אך לצערנו עדיין מתרחש בכל שדות התעופה בעולם כולל זה שבישראל. טיסה מאחרת באופן משמעותי בהמראה או שהיא פשוט מתבטלת. הדבר מוביל למפח נפש ולעתים לנזקים אף גדולים יותר. חוק שירותי תעופה מאפשר לתבוע את חברת התעופה לקבלת פיצוי כספי בשל כך.
חוק שירותי תעופה נועד להגן על הצרכנים מול חבורת התעופה, בין אם הן מקומיות (מישראל) או חברות תעופה זרות (בינלאומיות). איחורים בהמראה הן דבר יחסית נפוץ, אך אם העיכוב משמעותי או גרוע מכך, אם יש החלטה על ביטול הטיסה או דחייה שלה למועד אחר, מגיעים לכם שירותי סיוע בשדה התעופה או פיצוי כספי מחברת התעופה.
באיזה מקרים חוק שירותי תעופה תקף?
חוק שירותי תעופה נותן מענה לקשת רחבה של מקרים בהן הצרכן נפגע מחברת התעופה כיוון שלא קיבל את השירות ששילם עבורו. דוגמא לכך הם מקרים של איחור או ביטול טיסה כפי שתיארנו קודם לכן, אך יש מקרים נוספים שהחוק נותן להם מענה לטובת הצרכנים.
חוק שירותי תעופה:
- פיצוי על עיכוב בטיסה – עיכוב בהמראה שעולה על 5 שעות מהמועד המקורי מחייב את חברת התעופה להחזר כספי מלא על כרטיס הטיסה (כולל מיסים, אגרות וכדומה) או מתן כרטיס חלופי ללקוח. עיכוב מעל 8 שעות דינו כדין ביטול טיסה.
- פיצוי על ביטול טיסה – עיכוב של יותר מ 8 שעות או ביטול כולל של טיסה מחייב פיצוי כספי ללקוח. הפיצוי הוא על פי המרחק של יעד הטיסה שהזמין, כאשר לטווח הרחוק מדובר על פיצוי של 3160 ₪ (נכון להיום).
- פיצוי על אובר בוקינג – רישום יתר איננו נפוץ כמו בשנים עברו אבל עדיין קיים. רוב חברות התעופה "לוקחות סיכון" שלפחות 2-3 אחוז מהנוסעים בטיסה כלשהי לא יגיעו ולכן מבצעים רישום יתר לטיסה. אם כולם מגיעים אז יש בעיה ונאלצים להעביר מספר נוסעים לטיס החלופית. כמובן שהם יקבלו על כך פיצוי כמו בעת ביטול טיסה או פיצוי אחר שחברת התעופה תציע להם ואולי יסכימו לקבל.
- פיצוי על הקדמת טיסה – על חברת התעופה להודיע לפחות 14 יום מראש על הקדמת טיסה. אם לא עשתה זאת והלקוח איחר לטיסה, יקבל פיצוי כמו בעת ביטול טיסה.
- פיצוי על פספוס טיסה – נוסעים רבים מזמינים היום טיסות הכוללות טיסת המשך. במקרה של איחור בטיסה המקורית שמוביל לפספוס הטיסה הבאה או איחור בטיסת ההמשך יהיה זכאי הלקוח לפיצוי כמו בעיכוב טיסה או ביטול טיסה.
כל המצבים הללו "לא נעימים" בלשון המעטה ולכן הלקוח זכאי לקבל בהם פיצוי כספי.
ההמלצה היא לפנות לשירות של חברות המתמחות בכך, דוגמת אייר הלפ (Air Help), כיוון שחלק מהחברות הן לא מקומיות ואפילו אין להן נציגות בארץ. על כן התביעה מולן מורכבת יותר ויש צורך בחברות המספקות שירות שיודע לפתור את העניינים הללו בדרך הטובה ביותר.
המאמר נכתב בשיתוף עם צוות המומחים של Flight Refund אשר פועלים לצורך מימוש זכויות מול חברות התעופה במקרים של איחור, הקדמה או ביטול הטיסה שלך.